شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

ترخیص کار چه کسی است؟

ترخیص کار یا کارگزار گمرکی در گمرک به شخصی گفته می شود که تشریفات گمرکی کالای متعلق به اشخاص دیگر را به وکالت از طرف صاحب کالا انجام دهد. حدود اختیارات وکیل باید به تفکیک در وکالت نامه رسمی که توسط موکل در فرم نمونه ارائه شده و توسط گمرک ایران تنظیم می شود، مشخص گردد.

کارگزار گمرکی باید پروانه مخصوص از گمرک ایران را دریافت نماید. این پروانه برای ترخیص کالا از کلیه گمرک های کشور معتبر است.

  • ماده ۱۹۰ آیین نامه قانون امور گمرکی

براساس ماده ۱۹۰ آیین نامه قانون امور گمرکی، انجام تشریفات گمرکی ‌به وکالت از طرف صاحبان کالا، مستلزم داشتن پروانه کارگزاری گمرکی است. اما در سازمان های دولتی و سفارتخانه‌ها می‌توانند کارمندان تمام‌وقت خود را برای انجام امور گمرکی کالاهای متعلق به خود، با تصریح و تشریح حدود اختیارات به گمرک معرفی نمایند، بدون اینکه نیاز به ارایه پروانه کار‌گزاری گمرکی داشته باشند. صاحبان کالا (اشخاص حقوقی) می‌توانند کارمندان تمام وقت خود را که دارای وکالت نامه رسمی می‌باشند، جهت ترخیص کالای خود به گمرک معرفی نمایند.

 به عبارتی ترخیص کار ، وکیل صاحب کالا ، در زمینه ترخیص کالا از گمرک است. ترخیص کار گمرک را با نام حق العملکار گمرکی نیز می شناسیم.

ترخیص کار گمرکی، یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که از جانب صاحب کالا موظف می شود کالای وارداتی وی را از گمرک ترخیص کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.