شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

بیشترین حجم واردات ایران در چند ماه اخیر مربوط به چه کالاهایی بوده است؟

حجم واردات ایران

تجزیه و تحلیل آمار واردات و صادرات ایران برای کسب و کارهای داخلی و خارجی مهم است تا از این طریق بتوانند بازار هدف خود را در ایران شناسایی کنند. تجار با نگاهی به این اعداد، توانایی خود را در فروش محصولات با توجه به شرایط کنونی بازار تخمین می زنند.

در چند دهه پیش، کشورهای اروپایی بزرگترین شریک تجاری ایران بوده اند. با این حال، طی دهه گذشته، کشورهای آسیای شرقی تبدیل به بزرگترین صادرکنندگان به کشور ایران شده اند. هم اکنون کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب شامل کشورهای چین با ۱۳ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار، جمهوری کره با ۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار  ، آلمان ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار و  همچنین سایر کشورها ۲۱ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است.  

در اینجا، ما نگاهی به تامین کنندگان پیشرو ایران و محصولاتی که در بالای فهرست کالاهای وارداتی قرار دارند، و بیشترین حجم واردات ایران در چند ماه اخیر را شامل می شوند، می اندازیم. با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

به نقل از یک خبرگزاری رسمی مربوط به تجارت بین المللی ، واردات اصلی ایران در چند ماهه اخیر عبارتند از: ماشین آلات غیر الکترونیکی و قطعات خودرو (۱۷ درصد کل واردات)، آهن و فولاد (۱۴ درصد)، مواد شیمیایی و محصولات مرتبط (۱۱ درصد)، وسایل نقلیه حمل و نقل (۹ درصد) و  ماشین آلات و ابزار الکترونیکی(۷درصد) .

همچنین با توجه به گزارش های بدست آمده از چندین خبرگزاری رسمی داخلی، بعد از موارد ذکر شده در بالا، عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران به ترتیب،  ذرت دامی ، برنج ، لوبیای سویا و گوشی تلفن همراه بوده است .

این گزارش ها انواع واردات کالا به ایران را در سه ماهه نخست سال‌جاری به میزان ۱۱ میلیارد و ۲۵۳ میلیون منتشر کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲و ۷۶ صدم درصد کاهش داشته است.

واردات ماشین آلات ، وسایل نقلیه حمل و نقل و  قطعات خودرو

حجم واردات ایران

واردات و ترخیص ماشین آلات و لوازم یدکی خودروی سنگین و سبک در گمرکات ایران و به ویژه در بنادر کشور  با سرعت بالایی در حال انجام است . با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در دنیا هر روز در حال پیشرفت است و همین امر موجب  افزایش سودآوری و اشتغال زایی در کشورها شده است. از این رو مسئولان کشور نیز در جهت پیشرفت این صنعت در کشور  تلاش می کنند  و به همین منظور در چشم انداز سال ۱۴۰۴ مقرر شده که میزان تولید خودرو سالانه به ۳ میلیون دستگاه برسد. طبق آمارهای منتشر شده حدود ۱۲۰۰ واحد تولید قطعه خودرو در کشور فعالیت دارند ، اما بیش از ۹۰ درصد تولیدات موجود در بازار وارداتی است. چرا که به‌دلیل مشکلات زیاد این صنعت در کشور فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی به حداقل رسیده است یه طوری که بعضی از آنها حذف شده اند و جای خود را به تازه واردها داده‌اند که البته باید گفت تعداد کمی از این تازه واردها تولیدکننده  هستند و اکثرا تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات می‌کنند.

اما از دیگر اقلام عمده وارداتی در این زمینه می توان به جرثقیل‌های برجی ، اجزا و قطعات ماشین‌آلات سوراخ کردن زمین، قطعات جهت تولید وسایل نقلیه حمل و نقل کالا، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، ماشین‌های بافندگی تاروپودباف برای پارچه‌بافی و اجزا و قطعات توربین‌های بخار اشاره کرد.

واردات آهن و فولاد

حجم واردات ایران

به گفته مدیر عامل فولاد مبارکه ” در شرایطی که بیشتر صنایع مصرف کننده محصولات مرتبط با فولاد از جمله صنعت ساختمان، خودرو، لوازم خانگی  در رکود نسبی به سر می برند، متأسفانه شاهد سیل واردات فولاد به کشور هستیم و همین اندک بازار ضعیف مصرف به راحتی در اختیار محصولات وارداتی قرار گرفته و اکثر تولیدکنندگان داخلی با انباشت کالا در انبار و عدم توفیق در فروش محصولات خود در آستانه تعطیلی یا ورشکستگی قرار دارند.”

بررسی های انجام شده در خصوص افزایش واردات آهن و فولاد نشان می دهد دسترسی آسان وارد کنندگان به ارزهای موجود در کشورهای چین و هند و همچنین تعرفه ۴ درصدی برای واردات آهن و فولاد ، جذابیت خرید این محصولات چینی و هندی را آن هم با قیمت های بسیار پایین افزایش داده است و همین مساله موجب شده است واردات و ترخیص آن به کشور به حدی افزایش یابد که در شش ماهه اول سال جاری که مصرف آهن و فولاد در پایین ترین حد در چند سال گذشته قرار دارد، شاهد رشد ۵۲۵ درصدی واردات این محصولات  باشیم.

 واردات مواد شیمیایی و محصولات مرتبط

در ادامه تحقیقات صورت گرفته در خصوص عمده ترین کالاهای وارداتی به ایران ، نتایج نشان می دهد واردات و ترخیص مواد شیمیایی و محصولات مرتبط با آن یکی از بزرگترین محصولات و مواد اولیه وارداتی به کشور به حساب می آید . مواد شیمیایی دارای طیف بسیار گسترده و متنوعی هستند که در بسیاری از کارخانه های تولیدی برای ساخت محصولات گوناگون به کار می روند . بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران می توان بیان کرد که واردات مواد شیمیایی و ترخیص از گمرک توسط شرکت های ترخیص کار گمرک به کشور  در چند سال اخیر بسیار زیاد بوده است و اخیرا ۱۱ درصد کل واردات کشور را در بر گرفته است.

حجم واردات ایران

واردات مواد غذایی از جمله ذرت دامی ، برنج و  لوبیای سویا

به گزارش خبرگزاری رسمی ایانا در چهار ماهه نخست سال‌جاری مواد غذایی مانند ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، جو، کنجاله و سایر قطعات بی‌استخوان منجمد گاو ازجمله کالاهای اساسی هستند که بیشترین میزان واردات را در این مدت داشته‌اند. در این مدت حدود ۳ میلیون و ۱۰۴ هزار تن ذرت دامی وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی نسبت به سال ۹۶ رشد ۴۱ و ۸۰ صدم درصدی داشته است. یکی دیگر از کالاهای اساسی که طی چهار ماهه نخست سال‌جاری واردات آن افزایش یافته است برنج است که حدود ۶۶۳ هزار تن از آن به ارزش ۶۷۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است و این کالا در مجموع ۴ و ۴۴ صدم درصد از سهم ارزشی کل واردات را شامل می شود . همچنین در حدود  ۹۹۹ هزار تن لوبیای سویا به ارزش ۴۹۲ میلیون دلار به کشورمان وارد شده و  به میزان ۳ و ۲۴ صدم درصد از سهم ارزشی کل واردات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر مواد غذایی که به آنها  اشاره شد جو ،  قطعات بی‌استخوان منجمد از نوع گاو و کنجاله و سایر آخال‌های جامد حتی خرد شده یا به هم فشرده به ترتیب بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده اند.

واردات گوشی تلفن همراه

حجم واردات ایران

با توجه به جدیدترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران ، واردات موبایل طی دو ماه اول سال جاری ۱.۶۱ درصد از ارزش کل واردات به کشور را به خود اختصاص داده که ارزش دلاری آن ۱۰۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۱۴۶ دلار است. در واقع با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه ، میزان واردات رسمی گوشی تلفن همراه در دو ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۶۳ درصد افزایش داشته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.