شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

شرکت سپاهان همراه

امور حمل و ترخیص کالا از چین و امارات

قانون حق‌العمل‌کاری در گمرک چیست؟

حق‌العمل‌کاری

تسهیل در امور بازرگانی و تجارت با کارگزار گمرک (حق‌العمل کار)

ترخیص کالا چگونه توسط حق‌العمل کار صورت می‌پذیرد؟

پیچیدگی و قوانین فراوان در امور بازرگانی، به‌ویژه در بخش واردات و صادرات کالا در گمرک، باعث شده که فردی به‌عنوان کارگزار انتخاب شده تا واسطه‌‌ای بین بازرگان و گمرک باشد و کارهای مربوطه مانند ترخیص کالا را انجام داده و در قبال آن دستمزد دریافت کند.  

 

حق‌العمل کار گمرکی کیست؟

حق‌العمل کار یا کارگزار گمرک شخصی است حقیقی یا حقوقی که با داشتن کارت مخصوص بازرگانی، امور گمرکی را به‌جای فرد اصلی اعم از تاجر یا بازرگان انجام می‌دهد.

درواقع افراد واجد شرایط پس از طی مراحل مختلف، گذراندن دوره‌های خاص و شرکت در آزمون حق‌العمل‌کاری گمرک، موفق به اخذ کارت بازرگانی می‌شوند و به‌عنوان کارگزار گمرک، به استخدام شرکت‌های بازرگانی درآمده و با وکالت از آن‌ها کارهای گمرکی لازم را انجام می‌دهد.

نکته مهمی که وجود دارد، وکیل با کارگزار گمرک متفاوت است. زیرا فقط به اشخاصی که دارای کارت بازرگانی هستند، حق‌العمل کار گفته می‌شود و هر وکیلی بدون داشتن این کارت بیش از ده بار در سال امکان انجام امور گمرکی را ندارد.

همچنین نماینده امور گمرکی فقط از امکان ترخیص کالای شرکت موکل خود را دارد، درصورتی‌که حق‌العمل کار چنین محدودیتی ندارد و می‌تواند برای هزاران شرکت این کار را انجام دهد.

 

وظایف حق‌العمل‌کاری گمرک

۱. انجام دستورات ترخیص کالا شرکت طرف قرارداد

۲. کنترل و مدیریت تمامی مراحل واردات و صادرات کالا (در صورت صلاحدید و دستور بازرگان)

۳. عدم سوءاستفاده از موقعیت و نداشتن چشمداشت به سودهای مالی کالا

۴. امین و معتمد بودن برای صاحب کالا و انجام امور مربوطه در نهایت تلاش و کوشش

حق‌العمل‌کاری

۸ شرط لازم جهت حق‌العمل‌کاری

اخذ پروانه کسب کارگزار گمرکی و استخدام کارمند و همچنین درخواست برای صدور کارت بازرگانی حق‌العمل‌کاری ، منوط به دارا بودن یک سری پیش‌نیاز‌ها و شرایط بوده که در آیین‌نامه اجرایی امور گمرکی به شرح زیر است:

۱. داشتن تابعیت ایرانی

۲. ارائه عدم سوءپیشینه کیفری از مراجع قانونی

۳‌. تائید عدم سابقه قاچاق کالا در گمرک

۴. معافیت و یا گذراندن دوره نظام‌وظیفه

۵. نداشتن شغل دولتی

۶. حداقل ۲۵ ساله

۷. قبولی در آزمون قوانین گمرکی، تجارت، واردات و صادرات

۸. دارا بودن حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی و یا کارشناسی در سایر رشته‌ها

 

تبصره‌ها

الف. چنانچه فردی قبل از تصویب قانون حق‌العمل‌کاری ، پروانه کسب کرده‌اند نیازی به دارا بودن شروط ۷ و ۸ ندارند.

ب. بازنشستگان گمرک اگر دوسوم خدمت خود را در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، گذرانده باشند می‌توانند از سهمیه یک‌چهارمی پذیرش حق‌العمل‌کاری استفاده نمایند.

ج. برای اشخاص حقوقی اخذ پروانه کسب، منوط به داشتن تمام شرایط بالا در مدیرعامل و یا رئیس هیئت‌مدیره است.

د. پروانه کسب کارگزار گمرک، پس از پرداخت مالیات و استعلام از سازمان امور مالیاتی و نیز داشتن دو شرط اول، هر دو سال یک‌بار با توجه به دستورات گمرک، تمدید خواهد شد.

ه. درصورتی‌که دوره‌های آموزشی جدید جهت روش‌های ترخیص کالا طبق دستور سازمان گمرک برگزار شود، صدور و تمدید پروانه کسب، منوط به شرکت در آن‌ها خواهد بود.

حق‌العمل‌کاری

انواع حق‌العمل کاران

طبق ماده ۳۷۸ از قانون تجارت، حق‌العمل کاران شاغل در گمرک را بر اساس میزان درآمد سالانه خود، به دو گروه تقسیم‌شده  و از آن‌ها تضمین بانکی و یا مبلغی را به‌صورت نقد به‌عنوان ضمانت دریافت می‌نمایند.

  1. گروه اول شامل افرادی که درآمد غیر خالص سالانه آن‌ها از حق‌العمل‌کاری ۴۰۰ هزار ریال است مبلغ ۱۰۰هزار ریال دریافت می‌گردد.
  2. گروه دوم افراد با درآمد غیر خالص بالای ۴۰۰هزار ریال در سال که از آن‌ها ۲۰۰هزار ریال ضمانت اخذ می‌گردد.

 تبصره

  • مبلغ ضمانت تا زمانی که فرد به‌عنوان حق‌العمل کار در گمرک مشغول به کار است در به‌عنوان حساب سپرده ثابت در بانک قرار داشته و سود آن برای حق‌العمل کار در نظر گرفته می‌شود.
  • مبلغ ضمانت در هنگام تمدید مجوز پروانه کسب، متناسب با درآمد سالانه تغییر و درصورتی‌که نیاز افزایش خواهد یافت.

 

کارت مخصوص حق‌العمل‌کاری

کسانی که مجوز پروانه کسب کارگزار گمرکی را دریافت کرده‌اند، می‌توانند افرادی را به‌عنوان کارمند جهت انجام امور به گمرک معرفی کرده تا برای آن‌ها کارت مخصوص صادر شود.

 

شرایط دریافت کارت مخصوص حق‌العمل‌کاری

افراد با داشتن شروط پایین و همچنین وکالت‌نامه رسمی و ثبتی از کارگزار گمرک، به سازمان امور گمرک مربوطه مراجعه، و پس از تکمیل اسناد و اظهارنامه‌های گمرک، اقدام به دریافت کارت حق‌العمل‌کاری می‌نمایند.

۱. عدم اشتغال در مناصب دولتی

۲. تابعیت ایران

۳. ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری و نداشتن سابقه قاچاق در گمرک

۴. معافیت و یا گذراندن دوره سربازی

۵. دارا بودن حداقل مدرک دیپلم و گذراندن دوره‌های مخصوص تائیدیِ گمرک

 

 مراحل ترخیص کالا توسط حق‌العمل کار

وظیفه اصلی حق‌العمل کار گمرک، ترخیص کالا است که با پیگیری مداوم تمام مراحل ترخیص کالا را انجام داده و کالای موردنظر را از کشور وارد و یا خارج می‌کند.

بنابراین کارگزار گمرک با داشتن نیروهای متخصص و کار بلد که کارت مخصوص دارند، جهت ترخیص کالا، وظایف متعددی را بر عهده خواهد گرفت تا تمام مراحل به‌آسانی سپری شود و در این راه باید حافظ و امین منافع صاحب کالا باشد.

حق‌العمل‌کاری

وظایف کارگزار گمرک به‌عنوان ترخیص‌کار

۱. مشاوره درباره تعیین تعرفه و ارزش کالا

۲. به روز بودن در مورد تمام اطلاعات و بخش‌نامه‌های گمرک و امور بازرگانی

۳. اطلاع کافی از سیستم epl (اظهار از راه دور گمرک)

۴. داشتن نیروهای متخصص به‌صورت تمام‌وقت در گمرکات تخصصی

۵‌. انجام امور ترخیص کالا در کمترین زمان و هزینه ممکن

۶. داشتن دفتر کار در استان‌هایی دارای گمرک تخصصی

۷. صدور فیش‌های پرداختی و هزینه‌های انجام‌شده

 

مراحل ترخیص کالا

۱. دریافت لیست پکینگ و پرفرما

۲. اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی

۳. بیمه کالا

۴. تشکیل پرونده تخصیص حواله بانکی و ارز

۵. هماهنگی با ترانزیت (شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی)

۶. انتخاب گمرک مربوطه (گمرک زمینی: شهریار و غرب/ گمرک دریایی: شهید رجایی بندرعباس/ گمرک هوایی: فرودگاه امام خمینی)

۷. اخذ اسناد و مدارک باربری از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی

۸. تشکیل و تکمیل پرونده و تنظیم پیش‌نویس دور اظهاری

۹. بررسی مدارک و تائیدیه از کارشناس فنی گمرک و بازرگانی

۱۰. دور اظهاری واردات (با استفاده از سه مسیر سبز، زرد و یا قرمز)

 

بنابراین انجام امور ترخیص کالا، کاری پیچیده و پر زحمت بوده و ملزوم به داشتن اطلاعات جامع در حیطه‌های مختلف واردات و صادرات کالا است. بنابراین استفاده از شرکت‌های کارگزار گمرک متعهد که از حق‌العمل کارهای زبده و مسلط برخوردار هستند و نیز برای آن‌ها کارت مخصوص صادرشده، امری بدیهی و لازم به نظر می‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.