* پیش ثبت نام آنلاین بازدید از نمایشگاه را انجام دهید و کد رهگیری آن را پرینت کنید . با این روش به عنوان یک بازدید کننده VIP دیگر مجبور نخواهید بود تا در صف طولانی ثبت نام فیزیکی در محل نمایشگاه معطل شوید .
* فهرست مشخصات غرفه داران را برسی کنید و غرفه دارانی که کالا یا خدمات مد نظر شما عرضه می کنند ( یا به هر دیلی علاقه مند به بازدید از غرفه آن ها هستید ) را برای خود مشخص کنید .
* با برقراری ارتباط قبلی با تامین کنندگان ، یک قدم جلوتر از دیگران خواهید بود . همچنین از آن جا که غرفه داران قبلا نسبت به شما و خواسته های شما شما آشنایی پیدا کرده اند ، برای پذیرایی و ارائه خدمات مطلوب به شما اهمیت بیشتری قائل خواهند شد .
* نقشه محل برگزاری نمایشگاه را دریافت و بررسی کنید.
* اگر قصد شرکت در نمایشگاهی دارید که در سرزمین اصلی چین برگزار می شود ( مانند کانتون فیر ) قبل از ترک کشور ، یک VPN قابل استفاده در کشور چین را شناسایی و نصب کنید . تمام برنامه های گوگل ، فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر ، یوتیوب و بسیاری از سایت های خبری بین المللی در کشور چین فیلتر هستند و دسترسی به آن ها بسیار دشوار است . البته ممکن است این شرایط تغییر کند اما در حال حاضر این سرویس ها فیلتر هستند ( برخی هتل های پنج ستاره ممکن است برای اینترنت خود وی پی ان فعال داشته باشند اما خیلی روی آن حساب نکنید ) .
* ملزومات روزانه مورد نیاز خود در طول روزها و ساعات بازدید از نمایشگاه را برای خود مشخص کنید .
تلفن همراه هوشمند و پاور بانک و شارژر آن .
کارت ویزیت .
دفتر یاداشت .
خودکار .
چمدان چرخ دار جهت حمل کاتالوگ ها و نمونه کالا ها .
* چند برنامه فرعی را نیز برای سفر خود تعریف کنید ( مانند بازدید از نمایشگاه های هم زمان یا بازدید از کارخانه ها )
* اول وقت در نمایشگاه حضور پیدا کنید . در این زمان خریداران کمتری در غرفه ها حضور دارند و غرفه داران توجه بیشتری به شما خواهند کرد .
* قبل از صرف وقت برای مذاکره با غرفه داران ، مطمئن شوید که آن ها کالا یا خدمات مورد نیاز شما را تامین می کنند . این کار را می توانید با یک سوال ساده و سریع انجام دهید . اگر جواب منفی بود ، وقت خود را تلف نکنید .
* حتی المقدور با بلند پایه ترین فرد حاضر در غرفه صحبت کنید ، چرا که آن ها قدرت تصمیصم گیری بالاتری دارند .
* نهار خود را خیلی زود یا خیلی دیر میل کنید تا با صف های طولانی مواجه نشوید .
* در نمایشگاه ، تامین کننده های بسیاری زیادی را ملاقات خواهید کرد و امکان به خاطر سپردن همه آن ها وجود نخواهد داشت . بنابراین :
* فکر کنید که به یک مصاحبه استخدامی می روید . همان طور که یک مدیر اداری ، متقاضیان شغل را ارزیابی می کند ، تامین کنندگان نیز خریداران بالقوه را ارزیابی و حتی درجه بندی می کنند .
همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.
۱ ) آیا شما کالا یا خدمات ………… را عرضه می کنید ؟ اگر جواب مثبت بود ، ادامه دهید در غیر این صورت غرفه را ترک کنید.
۲ ) آیا خود تولید کننده کالا یا ارائه کننده خدمات هستید یا واسطه ؟
۳ ) به کدام کشورها صادات دارید ؟ این روش را تست کشوری می نامند . اگر به دنبال کالای لوکس و با کیفیت هستید و مقصد صادراتی اصلی آن کارخانه ، آفریقا و خاورمیانه است مراقب باشید. غالبا کالای چنین تامین کننده ای ، بی کیفیت خواهد بود. آنها ادعا خواهند کرد که می توانند کالای با کیفیت بالاتر نیز بسازند ، اما ریسک چنین کاری بالا خواهد بود زیرا زنجیره تامین آن ها برای کالای با سطح استاندارد پایین طراحی شده است ، مواد اولیه بی کیفیت ، روش تولیدی غیر استادارد ، بسته بندی غیر جذاب و . . . .
۴ ) در تولید کالا یا ارائه خدمات ، از چه سیستم کنترل کیفیتی استفاده می کنید ؟ بسته به نوع کالا یا خدمات می توانید بپرسید از چه نوع سیستم کنترل کیفیتی استفاده می کنند . ISO 9001 یکی از متداول ترین ها است. اما آگاه باشید که خرید گواهی ISO 9001 در چین متداول است ، پس زیاد روی آن حساب نکنید .
۵ ) آیا می توانید محصول خود را با لوگوی شخصی من تولید کنید یا خدمات خود را بر اساس نیازهای خاص من سفارشی سازی کنید ؟ این موضوع به ویژه برای خریداران دارای برند شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است . بهتر است این موضوع در مراحل ابتدایی روشن شود .
۶ ) قیمت کالا یا خدمات شما چقدر است ؟ در این مرحله قیمت تنها یکی از متغیر های معادله است و لزوما مهترین آن ها نیست . در نمایشگاه می توانید قیمت اولیه را دریافت کنید و بخواهید پس از نمایشگاه ، قیمت رسمی از طریق ایمیل ارسال شود . این اطاعات را دفترچه یاداشت خود ثبت کنید.
*همانطور که قبلا ذکر شد نمایشگاه ها بسیار وسیع هستند و گزینه های زیادی برای همکاری در اختیار شما است . تا وقتی که تمام گزینه ها را برسی نکردید ، تعهدی به کسی ندهید .
*وقت زیادی صرف تامین کنندگان نا مناسب نکنید . هر لحظه که متوجه شدید مناسب نیستند ، از آن ها تشکر کنید و به مسیر خود ادامه دهید .
*وقت زیادی صرف مذاکره در مورد قیمت نکنید . این توصیه چند دلیل دارد. معمولا مسئولان فروش به تنهایی اختیار ارائه قیمت رسمی را ندارند و مدیر فروش ، رئیس یا مسئول فنی نیز باید تایید دهد . همچنین آ نها تازه با شما آشنا شده اند و شناخت چندانی از شما ندارند .
* یاد داشت ها و کاتالوگ های زیادی جمع آوری کرده اید . آن ها را به سه دسته به شرح زیر تقسیم کنید :
مناسب : مواردی که باید پی گیری شوند .
شاید : اطلاعات تامین کنندگانی که در حال حاضر نیازی به آنان ندارید ولی شاید زمانی به آن ها احتیاج پیدا کنید را آرشیو کنید.
نامناسب : دور ریختنی ها
*سایر اطلاعات جمع آوری شده را مدون و فیلتر کنید .
* لیستی از تامین کنندگان مناسب ، اطلاعات تماس ، قیمت اولیه و نکات مهم در مورد هریک را تهیه کنید .
* پی گیری های لازم را شروع کنید ولی توجه داشته باشید که موضوعات را پس از گذشت چند روز از از پایان نمایشگاه ، از تامین گنندگان ملاقات شده پیگیری کنید زیرا تامین کنندگان نیز بازدید کنندگان زیادی را ملاقات کرده اند و ممکن است پس از بازگشت به دفتر خود ، کارهای زیادی داشته باشند.